- Inleiding
- Kaders
- Ontwikkelingen
- Thema's en Architectuurprincipes
- Tabel Principes en doelen
- Kaders en Architectuurprincipes in documentvorm
Processenlandschap Migratieketen
Inleiding Processenlandschap
Het processenlandschap van de Migratieketen toont de Bedrijfsprocessen van de ketenpartners en partners van de keten van de Migratieketen die passen binnen het kader van de uitvoering van de Vreemdelingenwet 2000.
Een bedrijfsproces is "een onder verantwoordelijkheid van één organisatie uitgevoerde, geordende reeks deelprocessen, gericht op het leveren van een dienst aan een interne of externe klant." Het wordt daarom ook wel een van-klant-tot-klant-proces genoemd.
Uiteraard kunnen andere ketenpartners wel bijdragen aan een bedrijfsproces van een andere ketenpartner. Zo is het "Uitvoeren van Identificatie en registratie" dat wordt uitgevoerd door de Politie of de KMar een onderdeel van het bedrijfsproces "Behandelen Asielaanvraag". Meer informatie over hoe we in de MIRA naar processen kijken staat hier.
Het processenlandschap is een model van de werkelijkheid; een manier van kijken naar de keten. In de praktijk worden voor de bedrijfsprocessen wellicht andere namen gebruikt en zullen ook activiteiten bestaan die niet zo mooi in het model passen. Het model kan echter goed fungeren als referentie en communicatiemiddel voor allerhande doeleinden met betrekking tot de (besturing van de) keten.
Processenlandschap Migratieketen
Legenda
Toon de view op volledig scherm (zonder legenda)
In de balk rechts kan worden geselecteerd op 'Proceseigenaar'. Dat zijn de ketenpartners die verantwoordelijk zijn voor het bedrijfsproces. In sommige gevallen kan een bedrijfsproces worden uitgevoerd door meerdere Ketenpartners. Zo kunnen zowel de IND, BZ, Politie als de KMar het bedrijfsproces "Behandelen aanvraag visum kort verblijf" uitvoeren. In de praktijk zullen de implementaties van deze processen bij de verschillende ketenpartners wellicht verschillen, maar als ze de zelfde aanleiding, doel en output hebben, dan beschouwen ze in het processenlandschap als één.
Opbouw Processenlandschap
Voor het processenlandschap hebben we gekozen voor een klassieke indeling in primaire, sturende en ondersteunende processen. Het is het processenlandschap van de keten. De sturende en ondersteunende processen hebben enkel betrekking op de keten. De sturende en ondersteunende processen van de individuele ketenpartners zijn hierin dus niet meegenomen.
Voor de primaire processen is als onderverdeling gekozen voor het hanteren van de breder in de keten gebruikte 'Taakvelden'. Ten opzichte van de in o.a. de vorige BSA opgenomen taakvelden hebben we er twee toegevoegd. 'Voorlichting' helemaal aan het begin van de keten, gericht op vreemdelingen die zich oriënteren om naar Nederland te komen en 'Rechtsmiddelen'. Ondanks de bijzondere status van de RvS en de RvdR als 'partners van de keten' hebben we de processen 'Behandelen Beroep' en 'Behandelen Hoger Beroep' toch toegevoegd. Dit omdat deze processen ook uitvoering geven aan de Vreemdelingenwet 2000. Maar ook omdat ze belangrijke input kunnen zijn voor de andere bedrijfsprocessen in de keten.
Naam | Omschrijving | Bron |
---|---|---|
Bewaring | Taakveld van de migratieketen bestaande uit het op wettelijke grondslag uit de vreemdelingenwet ontnemen of beperken van de vrijheid van vreemdelingen. | MIRA BA |
Naturalisatie | Taakveld dat naturalisatieverzoeken van vreemdelingen beoordeelt. | MIRA BA |
Opvang | Taakveld van de migratieketen bestaande uit het beoordelen van het recht op opvang en het bieden van opvangvoorzieningen en verstrekkingen zoals bedoeld in artikel 9, eerste lid van de Regeling verstrekkingen asielzoekers 2005, aan asielzoekers en andere categorieën vreemdelingen. | MIRA BA |
Rechtsmiddelen | Taakveld van de migratieketen dat ziet op de inzetten van rechtsmiddelen tegen genomen besluiten. | MIRA BA |
Terugkeer | Taakveld van de migratieketen bestaande uit het toezien op en toewerken naar de terugkeer van vreemdelingen naar het land van herkomst of het vertrek naar een ander land waar de toegang is gewaarborgd. | MIRA BA |
Toegang | Taakveld van de migratieketen met betrekking tot de procedures over toegang tot het Nederlands grondgebied. | MIRA BA |
Toelating | Taakveld van de migratieketen bestaande uit het beslissen over (voortzetting van) de rechtmatigheid van het (voorgenomen) verblijf in Nederland van vreemdelingen. | MIRA BA |
Toezicht | Taakveld van de migratieketen bestaande uit het toezien op de rechtmatigheid van het verblijf van vreemdelingen en het indient nodig handhaven bij vastgestelde onrechtmatigheden. | MIRA BA |
Voorlichting | Taakveld van de Migratieketen dat zich bezig houdt met het verstrekken van informatie over verblijfsrecht, de voorwaarden en procedures mbt toegang, toelating, toezicht, verblijfsrecht, Nederlander worden aan (potentiële) migranten. | MIRA BA |
In de positionering van de taakvelden op het landschap, zit een soort 'waardeketen'. Dat begint met 'Voorlichting', 'Toelating' en 'Toegang' en eindigt met 'Terugkeer', 'Naturalisatie' en 'Rechtsmiddelen', welke tegen besluiten uit alle Taakvelden kunnen worden aangewend. Hierin kan (samen met de binnen de taakvelden vallende primaire processen) een soort PDCA-cyclus op ketenniveau worden onderkend.
Hieronder een overzicht van de bedrijfsprocessen per categorie:
Primaire Bedrijfsprocessen
Categorie Primaire Bedrijfsprocessen | Bron | |
---|---|---|
Primaire bedrijfsprocessen | Processen die gericht zijn op het door de keten leveren van toegevoegde waarde aan haar omgeving. Het zijn processen waaraan de keten haar bestaansrecht ontleent. Deze lopen van klant (aanvraag) en/of samenleving (maatschappelijke behoefte) tot diezelfde klant (product) en/of samenleving (effect in de maatschappij). Deze processen hebben externe klanten. | MIRA BA |
Dit zijn de primaire bedrijfsprocessen:
Naam | Omschrijving | Proceseigenaar | Taakveld |
---|---|---|---|
Uitvoeren IBS ikv Vreemdelingenrecht | Het uitvoering geven aan een In Bewaring Stelling (IBS) van een vreemdeling (i.h.k.v. het vreemdelingenrecht) op een daarvoor aangewezen locatie met als doel uiteindelijk het ondergaan van een identiteitsonderzoek of een uitzetting | DJI KMar Politie | Bewaring |
Behandelen aanvraag naturalisatie | Het behandelen van de aanvraag van de Nederlandse nationaliteit door een vreemdeling | IND | Naturalisatie |
Opvangen Asielzoekers | Het faciliteren van het aanmeldproces alsmede het plaatsen en doorstromen naar diverse opvangvormen. Hieronder valt ook de inhuisregistratie en het faciliteren van de meldplicht; het zorgen voor veiligheid (incidenten, signaleren mensenhandel/smokkel, melden huishoudelijk geweld en/of kindermishandeling); het melden van geboorten etc. | COA | Opvang |
Begeleiden uitstroom asielzoekers/vergunninghouders | Het begeleiden van de uitstroom van enerzijds asielzoekers (naar terugkeer) en anderzijds vergunninghouders naar gemeenten. Onder dit laatste valt o.a. het koppelen aan een gemeente, het houden van vergunningshoudersgesprekken, het plaatsen en het registreren van taakstelling. | COA | Opvang |
Begeleiden Asielzoekers | Het begeleiden van opgevangen asielzoekers op de 6 domeinen (zelfzorg, dagstructuur, sociaal netwerk, persoonlijk welbevinden, externe contacten en toekomstplanning). | COA | Opvang |
Behandelen Hoger Beroep | Het behandelen van een beroep tegen een uitspraak of vonnis van een lagere rechter. | RvS | Rechtsmiddelen |
Behandelen Beroep | Het behandelen van een beroep ingesteld tegen een besluit van een bestuursorgaan. | RvdR | Rechtsmiddelen |
Behandelen bezwaar | Het behandelen en beschikken op een bezwaarschrift waarmee een vreemdeling bezwaar maakt tegen een besluit van de IND, DT&V, AVIM of Kmar | DTenV IND | Rechtsmiddelen |
Behandelen juridische zaken | Behandelen van klachten alsmede WOO en AVG-verzoeken (waaronder inzage en correctierecht). | DJI KMar BZ DTenV COA IND Politie | Rechtsmiddelen |
Verkrijgen vervangend reisdocument | Het aanvragen en bemiddelen voor vervangende reisdocumenten (LP, T&O, missies) | DTenV | Terugkeer |
Regisseren vertrek | Het begeleiden van het proces van zowel gedwongen als vrijwillig vertrek | DTenV | Terugkeer |
Controleren buitengrens | Het controleren van de betrokkene op de voorwaarden voor grenspassage op de aangewezen grensdoorlaatpost | KMar Politie | Toegang |
Bewaken buitengrens | Het bewaken dat betrokkenen via een aangewezen grensdoorlaatpost de grens passeren | KMar Politie | Toegang |
Behandelen aanvraag reisautorisatie | Het behandelen van een aanvraag voor een toestemming om zonder visum naar Europa te mogen reizen | KMar | Toelating |
Behandelen aanvraag verlenging verblijfsvergunning | Het behandelen van een aanvraag om verlenging van de geldigheidsduur van een verblijfsvergunning regulier of asiel voor bepaalde tijd | IND | Toelating |
Behandelen asielaanvraag | Het behandelen van een verzoek om verblijfsrecht dat een vreemdeling bescherming biedt tegen vervolging in het land van herkomst en bepaalde onverantwoorde risico's bij terugkeer van de vreemdeling naar het land van herkomst. | IND | Toelating |
Behandelen aanvraag Visum kort verblijf | Het behandelen van een aanvraag voor een visum voor een verblijf van maximaal 90 dagen in een of meer Schengenlanden | KMar BZ IND Politie | Toelating |
Behandelen aanvraag verblijf regulier | Het behandelen van een aanvraag voor een verblijfsvergunning voor vreemdelingen die in Nederland willen verblijven in het kader van werk, studie en/of gezin | IND | Toelating |
Toezicht houden op erkend referenten | Het systematisch controleren of de erkende referent zich houdt aan zijn plichten en handhavend op treden bij de overtreding hiervan of bij misbruik van de procedure. | IND | Toezicht |
Toezicht op naleving verblijfsvoorwaarden | Controleren of vreemdelingen nog steeds voldoen aan de in de verleende verblijfsvergunning gestelde verblijfsvoorwaarden. | IND Politie | Toezicht |
Mobiel toezicht veiligheid (binnengrens) | Het houden van mobiel grenstoezicht aan de binnengrenzen | KMar | Toezicht |
Signaleren migratiecriminaliteit | Het opsporen en onderzoeken van vormen van criminaliteit die gekoppeld zijn aan vreemdelingen en illegale grensoverschrijding/verblijf, incl. mensenhandel. | KMar Politie | Toezicht |
Zorgverlenen vreemdelingen | Het ondersteunen van slachtoffers van mensenhandel en mensensmokkel, door het spreken met en horen van deze slachtoffers, het aanbieden van de B8-regeling, en het aanmelden voor registratie en opvang bij het Coördinatiecentrum tegen Mensenhandel CoMensha. | KMar Politie | Toezicht |
Informeren (potentiële) migranten | Het in algemene zin en persoonsgebonden verstrekken van informatie over verblijfsrecht, voorwaarden en procedures aan migranten of potentiële migranten. Dit om hierdoor de onnodige uitval in de overige processen te voorkomen, bijvoorbeeld tgv. onvolledige of zo goed als kansloze aanvragen. Informeren ikv lopende aanvragen gebeurt vanuit die processen zelf. | BZ DTenV IND | Voorlichting |
Sturende Bedrijfsprocessen
Categorie Sturende bedrijfsprocessen | Bron | |
---|---|---|
Sturende bedrijfsprocessen voor de keten | De processen die benodigd zijn voor het sturen van de keten en de bedrijfsprocessen hierbinnen. Hieronder vallen processen voor het maken van beleid, het voeren van regie over de ketenpartners, europese initiatieven en de keteninformatisering, maar ook het beschikbaar stellen van sturingsinformatie. | MIRA BA |
Dit zijn de sturende processen op ketenniveau, dwz. de processen die de migratieketen als geheel besturen en dus niet de sturende processen van de individuele ketenpartners:
Naam | Omschrijving | Proceseigenaar |
---|---|---|
Beschikbaar stellen van cijfers en indicatoren | Beschikbaar stellen van cijfers en indicatoren over het verloop van de bedrijfsprocessen in de keten. | DRM |
Formuleren migratiebeleid | Het vormgeven van het (inter)nationaal beleid voor toelating en verblijf van vreemdelingen. | DMB |
Regievoeren op Europese JBZ verordeningen en systemen | Het participeren in Europese overleggen ten aanzien van de (door)ontwikkeling van de Europese JBZ-verordeningen en bijbehorende informatiesystemen en het zorgen dat deze zo goed mogelijk aansluiten op de keteninformatievoorziening. | DRM |
Regievoeren op keteninformatievoorziening | Het aansturen, namens de ketenpartners van de leveranciers van de ketenvoorzieningen en het maken en monitoren van de afspraken die in de migratieketen gemaakt zijn. | DRM |
Uitvoeren analyses en prognoses | Het uitvoeren van analyses en opstellen van prognoses op basis van actuele cijfers over o.a. de productie en instroom. | DRM |
Verstrekken opdracht aan ketenpartners | Het formuleren van heldere en uitvoerbare afspraken over de te bereiken doelen per ketenpartner en de monitoring van de uitvoering daarvan. | DRM |
Verzamelen van sturings-informatie | Het bij de ketenpartners ophalen en aggregeren van gegevens die nodig zijn voor het leveren van cijfers en indicatoren over de keten. | DRM |
Ondersteunende Bedrijfsprocessen
Categorie Ondersteunende Bedrijfsprocessen | Bron | |
---|---|---|
Ondersteunende bedrijfsprocessen voor de keten | Processen die resultaten voortbrengen die niet direct zichtbaar zijn voor de vreemdeling of samenleving, maar essentiële ondersteuning leveren voor het effectief kunnen uitvoeren van de primaire processen, andere ondersteunende processen of de gehele keten. Deze processen hebben interne klanten. | MIRA BA |
Ondersteunende bedrijfsprocessen hebben niet direct de vreemdeling of samenleving als klant, maar leveren essentiële ondersteuning voor het effectief kunnen uitvoeren van de primaire bedrijfsprocessen van de keten. Deze processen hebben interne klanten. Ook hier gaat het dus om ondersteunende processen op ketenniveau. Niet binnen de individuele ketenpartners.
Naam | Omschrijving | Proceseigenaar |
---|---|---|
Adviseren ketenpartners | Vanuit eigen expertise advies uitbrengen aan ketenpartners over vervolgacties mbt vreemdelingen (bijvoorbeeld ikv. regietafels). | KMar DTenV COA IND Politie |
Beheren ketenvoorzieningen | Het zorgen voor de continuïteit en doorontwikkeling van de bestande ketenvoorzieningen en ketenafspraken. | DRM |
Coördineren Informatieveiligheid en privacy in Keten | Het zorgdragen voor en monitoren van de informatiebeveiligings- en gegevensbeschermingsafspraken op ketenniveau. | DRM |
Coördineren van continuïteit in de keten (BCM) | Het identificeren van potentiële dreigingen die de continuïteit van de keten in gevaar brengen, het bepalen van de impact hiervan en het coördineren van de te nemen maatregelen om deze impact te mitigeren. | |
Organiseren en coördineren rechtsbijstand | Het toewijzen van (sociaal) advocaten en tolken aan asielzoekers, alsmede het bijhouden van een tolkenregister en het organiseren van een piketdienst voor rechtsbijstand in geval van inbewaringstelling van vreemdelingen. | |
Vertegenwoordigen ketenpartner igv (hoger) beroep | Het vertegenwoordigen van een ketenpartner bij de rechtbank of de Raad van State in geval van (hoger) beroep ingesteld door de vreemdeling tegen een besluit van deze ketenpartner. | IND |
Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 1 okt 2024 om 14:51.