- Inleiding
- Kaders
- Ontwikkelingen
- Thema's en Architectuurprincipes
- Tabel Principes en doelen
- Kaders en Architectuurprincipes in documentvorm
Actoren en processen
Deze pagina is nog in concept. Dat betekent dat de inhoud van deze pagina niet volledig en/of niet correct is.
De informatie op deze pagina is enkel bedoeld voor interne afstemming door ARVK of genodigden.
Voor meer informatie: architectuurraadvk@minjenv.nl
Actoren en processen
Legenda
ArchiMate-view Actoren en processen
Onderstaande tabel geeft een overzicht van alle elementen in deze view:
Naam | Type | Definitie of beschrijving |
---|---|---|
Adviseren ketenpartners | BusinessProcess | Vanuit eigen expertise advies uitbrengen aan ketenpartners over vervolgacties mbt vreemdelingen (bijvoorbeeld ikv. regietafels). |
Begeleiden Asielzoekers | BusinessProcess | Het begeleiden van opgevangen asielzoekers op de 6 domeinen (zelfzorg, dagstructuur, sociaal netwerk, persoonlijk welbevinden, externe contacten en toekomstplanning). |
Begeleiden uitstroom asielzoekers/vergunninghouders | BusinessProcess | Het begeleiden van de uitstroom van enerzijds asielzoekers (naar terugkeer) en anderzijds vergunninghouders naar gemeenten. Onder dit laatste valt o.a. het koppelen aan een gemeente, het houden van vergunningshoudersgesprekken, het plaatsen en het registreren van taakstelling. |
Behandelen Beroep | BusinessProcess | Het behandelen van een beroep ingesteld tegen een besluit van een bestuursorgaan. |
Behandelen Hoger Beroep | BusinessProcess | Het behandelen van een beroep tegen een uitspraak of vonnis van een lagere rechter. |
Behandelen aanvraag Visum kort verblijf | BusinessProcess | Het behandelen van een aanvraag voor een visum voor een verblijf van maximaal 90 dagen in een of meer Schengenlanden |
Behandelen aanvraag erkenning referent | BusinessProcess | Het behandelen van de aanvraag van een erkenning als referent |
Behandelen aanvraag naturalisatie | BusinessProcess | Het behandelen van de aanvraag van de Nederlandse nationaliteit door een vreemdeling |
Behandelen aanvraag reisautorisatie | BusinessProcess | Het behandelen van een aanvraag voor een toestemming om zonder visum naar Europa te mogen reizen |
Behandelen aanvraag verblijf regulier | BusinessProcess | Het behandelen van een aanvraag voor een verblijfsvergunning voor vreemdelingen die in Nederland willen verblijven in het kader van werk, studie en/of gezin |
Behandelen aanvraag verlenging verblijfsvergunning | BusinessProcess | Het behandelen van een aanvraag om verlenging van de geldigheidsduur van een verblijfsvergunning regulier of asiel voor bepaalde tijd |
Behandelen asielaanvraag | BusinessProcess | Het behandelen van een verzoek om verblijfsrecht dat een vreemdeling bescherming biedt tegen vervolging in het land van herkomst en bepaalde onverantwoorde risico's bij terugkeer van de vreemdeling naar het land van herkomst. |
Behandelen bezwaar | BusinessProcess | Het behandelen en beschikken op een bezwaarschrift waarmee een vreemdeling bezwaar maakt tegen een besluit van de IND, DT&V, AVIM of Kmar |
Behandelen juridische zaken | BusinessProcess | Behandelen van klachten alsmede WOO en AVG-verzoeken (waaronder inzage en correctierecht). |
Beheren ketenvoorzieningen | BusinessProcess | Het zorgen voor de continuïteit en doorontwikkeling van de bestande ketenvoorzieningen en ketenafspraken. |
Beschikbaar stellen van cijfers en indicatoren | BusinessProcess | Beschikbaar stellen van cijfers en indicatoren over het verloop van de bedrijfsprocessen in de keten. |
Bewaken buitengrens | BusinessProcess | Het bewaken dat betrokkenen via een aangewezen grensdoorlaatpost de grens passeren |
Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) | BusinessActor | Zelfstandig bestuursorgaan dat verantwoordelijk is voor de opvang van asielzoekers gedurende hun procedures. |
Controleren buitengrens | BusinessProcess | Het controleren van de betrokkene op de voorwaarden voor grenspassage op de aangewezen grensdoorlaatpost |
Coördineren Informatieveiligheid en privacy in Keten | BusinessProcess | Het zorgdragen voor en monitoren van de informatiebeveiligings- en gegevensbeschermingsafspraken op ketenniveau. |
Coördineren van continuïteit in de keten (BCM) | BusinessProcess | Het identificeren van potentiële dreigingen die de continuïteit van de keten in gevaar brengen, het bepalen van de impact hiervan en het coördineren van de te nemen maatregelen om deze impact te mitigeren. |
Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) | BusinessActor | Agentschap van het Ministerie van Justitie en Veiligheid dat zorgt voor de tenuitvoerlegging van straffen en vrijheidsbenemende maatregelen. |
Dienst Terugkeer & Vertrek (DTenV) | BusinessActor | Taakorganisatie van het Ministerie van Justitie en Veiligheid die het daadwerkelijke vertrek regisseert van vreemdelingen die geen recht hebben op verblijf in Nederland. |
Directie Eigenaarsadvisering (DEA) | BusinessActor | Directie die de pSG van Justitie en Veiligheid/Asiel en Migratie ondersteunt in zijn rol als eigenaar van de JenV taakorganisaties. Voor de migratieketen zijn dit COA, DJI, DTenV, IND en RvR. |
Directie Migratiebeleid (DMB) | BusinessActor | De directie Migratiebeleid (DMB) is verantwoordelijk voor het beleid voor gereglementeerde en beheerste toelating, verblijf en terugkeer van vreemdelingen. De directie formuleert kader stellend beleid en laat ruimte aan de uitvoering. Waar mogelijk wordt gewerkt in project- of programmavorm, waarbij de medewerkers van de directie zo flexibel mogelijk worden ingezet. |
Directie Regie Migratieketen (DRM) | BusinessActor | De Directie Regie Migratieketen (DRM) stelt de migratieketen en haar partners maximaal in staat de Vreemdelingenwet 2000 en het vreemdelingenbeleid snel en zorgvuldig uit te voeren. |
Formuleren migratiebeleid | BusinessProcess | Het vormgeven van het (inter)nationaal beleid voor toelating en verblijf van vreemdelingen. |
Gemeente | BusinessActor | Publiekrechtelijke rechtspersoon met regelgevende bevoegdheid bestuurd door burgemeester en wethouders. |
Handhaven Vreemdelingenwet | BusinessProcess | Het opleggen en uitvoeren van verblijfsrechtelijke maatregelen (bijvoorbeeld inreisverbod of ongewenstverklaring) wanneer niet aan de plichten en/of voorwaarden mbt het verblijf wordt voldaan. |
Huisvesten Statushouders | BusinessProcess | Zorgen voor passende woonruimte voor statushouders |
Immigratie- en naturalisatiedienst (IND) | BusinessActor | Ketenpartner in de migratieketen die belast is met de uitvoering van de vreemdelingenwetgeving en de Rijkswet op het Nederlanderschap. |
Informeren (potentiële) migranten | BusinessProcess | Het in algemene zin en persoonsgebonden verstrekken van informatie over verblijfsrecht, voorwaarden en procedures aan migranten of potentiële migranten. Dit om hierdoor de onnodige uitval in de overige processen te voorkomen, bijvoorbeeld tgv. onvolledige of zo goed als kansloze aanvragen. Informeren ikv lopende aanvragen gebeurt vanuit die processen zelf. |
Informeren Referenten | BusinessProcess | Het informeren van referenten over procedures en bijbehorende rechten en plichten. |
Koninklijke Marechaussee (KMar) | BusinessActor | Een politieorganisatie met een militaire status die waakt over de veiligheid van de Staat, in Nederland en ver daarbuiten. De KMar is als grensautoriteit verantwoordelijk voor de bewaking van de Nederlandse grenzen en fungeert als grenspolitie. Hiervoor is de KMar in Nederland (aan de binnen- en buitengrenzen) en aan de buitengrenzen van Europa actief. |
Ministerie van Buitenlandse Zaken (BZ) | BusinessActor | Ministerie dat de internationale betrekkingen van Nederland behartigt. |
Mobiel toezicht veiligheid (binnengrens) | BusinessProcess | Het houden van mobiel grenstoezicht aan de binnengrenzen |
Opvangen Asielzoekers | BusinessProcess | Het faciliteren van het aanmeldproces alsmede het plaatsen en doorstromen naar diverse opvangvormen. Hieronder valt ook de inhuisregistratie en het faciliteren van de meldplicht; het zorgen voor veiligheid (incidenten, signaleren mensenhandel/smokkel, melden huishoudelijk geweld en/of kindermishandeling); het melden van geboorten etc. |
Opvangen Ontheemden | BusinessProcess | Het opvangen van vreemdelingen die hun vertrouwde omgeving hebben moeten verlaten en in Nederland toevlucht hebben gezocht. |
Organiseren en coördineren rechtsbijstand | BusinessProcess | Het toewijzen van (sociaal) advocaten en tolken aan asielzoekers, alsmede het bijhouden van een tolkenregister en het organiseren van een piketdienst voor rechtsbijstand in geval van inbewaringstelling van vreemdelingen. |
Politie | BusinessActor | Sui Generis onderdeel van het Ministerie van Justitie en Veiligheid dat ziet op de naleving van wetten en regels, de openbare orde handhaaft , zich actief bezig houdt met het voorkomen en bestrijden van criminaliteit en de opsporing van criminelen en hulp verleent aan hen die dit behoeven. |
Raad van State (RvS) | BusinessActor | De hoogste algemene bestuursrechter van Nederland en ook onafhankelijke wetgevingsadviseur van de Nederlandse regering en het parlement. |
Raad voor Rechtsbijstand (RvR) | BusinessActor | Een zelfstandig bestuursorgaan dat verantwoordelijk is voor de organisatie van gesubsidieerde mediation en rechtsbijstand. |
Raad voor de Rechtspraak (RvdR) | BusinessActor | Partner van de migratieketen die het bestuur vormt van de meeste rechtsprekende organisaties in Nederland: 11 rechtbanken, 4 gerechtshoven, het College van Beroep voor het Bedrijfsleven en de Centrale Raad van Beroep. |
Regievoeren op Europese JBZ verordeningen en systemen | BusinessProcess | Het participeren in Europese overleggen ten aanzien van de (door)ontwikkeling van de Europese JBZ-verordeningen en bijbehorende informatiesystemen en het zorgen dat deze zo goed mogelijk aansluiten op de keteninformatievoorziening. |
Regievoeren op keteninformatievoorziening | BusinessProcess | Het aansturen, namens de ketenpartners van de leveranciers van de ketenvoorzieningen en het maken en monitoren van de afspraken die in de migratieketen gemaakt zijn. |
Regisseren vertrek | BusinessProcess | Het begeleiden van het proces van zowel gedwongen als vrijwillig vertrek |
Signaleren migratiecriminaliteit | BusinessProcess | Het opsporen en onderzoeken van vormen van criminaliteit die gekoppeld zijn aan vreemdelingen en illegale grensoverschrijding/verblijf, incl. mensenhandel. |
Toezicht houden op erkend referenten | BusinessProcess | Het systematisch controleren of de erkende referent zich houdt aan zijn plichten en handhavend op treden bij de overtreding hiervan of bij misbruik van de procedure. |
Toezicht op naleving verblijfsvoorwaarden | BusinessProcess | Controleren of vreemdelingen nog steeds voldoen aan de in de verleende verblijfsvergunning gestelde verblijfsvoorwaarden. |
Uitvoeren IBS ikv Vreemdelingenrecht | BusinessProcess | Het uitvoering geven aan een In Bewaring Stelling (IBS) van een vreemdeling (i.h.k.v. het vreemdelingenrecht) op een daarvoor aangewezen locatie met als doel uiteindelijk het ondergaan van een identiteitsonderzoek of een uitzetting |
Uitvoeren analyses en prognoses | BusinessProcess | Het uitvoeren van analyses en opstellen van prognoses op basis van actuele cijfers over o.a. de productie en instroom. |
Verkrijgen vervangend reisdocument | BusinessProcess | Het aanvragen en bemiddelen voor vervangende reisdocumenten (LP, T&O, missies) |
Verstrekken opdracht aan ketenpartners | BusinessProcess | Het formuleren van heldere en uitvoerbare afspraken over de te bereiken doelen per ketenpartner en de monitoring van de uitvoering daarvan. |
Vertegenwoordigen ketenpartner igv (hoger) beroep | BusinessProcess | Het vertegenwoordigen van een ketenpartner bij de rechtbank of de Raad van State in geval van (hoger) beroep ingesteld door de vreemdeling tegen een besluit van deze ketenpartner. |
Verzamelen van sturings-informatie | BusinessProcess | Het bij de ketenpartners ophalen en aggregeren van gegevens die nodig zijn voor het leveren van cijfers en indicatoren over de keten. |
Zorgverlenen vreemdelingen | BusinessProcess | Het ondersteunen van slachtoffers van mensenhandel en mensensmokkel, door het spreken met en horen van deze slachtoffers, het aanbieden van de B8-regeling, en het aanmelden voor registratie en opvang bij het Coördinatiecentrum tegen Mensenhandel CoMensha. |
Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 20 jun 2023 om 17:10.