Bedrijfsdiensten

Inleiding

Bedrijfsdiensten zijn, naast 'Actoren en Rollen', Bedrijfsprocessen en Bedrijfsobjecten het vierde onderdeel van de MIRA Bedrijfsarchitectuur. Waar actoren beschrijven ‘wie’ er betroken zijn in de keten, beschrijven de bedrijfsdiensten ‘wat’ er wordt gedaan: welke diensten worden er door de keten geleverd aan wie. De bedrijfsprocessen geven dan aan ‘hoe’ deze diensten worden gerealiseerd.


Doordat de bedrijfsdiensten de verbinding maken tussen de bedrijfsprocessen van de keten en de actoren in de vorm van afnemers, bieden de bedrijfsdiensten een waardevol aanvullend perspectief op de keten. Bovendien kunnen de bedrijfsdiensten als op zichzelf staande onderdelen van een bedrijfsproces worden gezien wat de discussie vergemakkelijkt.


Het doel van de bedrijfsdiensten in de MIRA is dan ook het geven van inzicht in wie welke diensten levert en wie daarvan de afnemers zijn. Dit is nuttig in diverse gesprekken binnen de keten over dienstverlening aan de vreemdeling. Ook in relatie tot informatievoorziening vormen de bedrijfsdiensten de basis voor het gesprek over bijvoorbeeld welke diensten je digitaal wilt aanbieden aan wie en via welk kanaal. Zie deze pagina voor een gedetailleerde beschrijving van de samenhang tussen bedrijfsdiensten, bedrijfsprocessen en hun aanbieders en afnemers.

Externe Bedrijfsdiensten Migratieketen

Hieronder geven we een overzicht van de Bedrijfsdiensten van de Migratieketen. Dit zijn de diensten die door de ketenpartners aan hun ‘klanten’ worden aangeboden. Afnemers en aanbieders van deze diensten komen voor op de plaat Actoren en Rollen.


In de plaat met actoren en rollen hebben we de diverse typen vreemdeling als rollen weergegeven. In onderstaande platen proberen we de afnemer van een dienst zo specifiek mogelijk te benoemen. Een belangrijk criterium om een aparte categorie vreemdelingen te benoemen is een onderscheid in af te nemen diensten. Dus dat zou hier zichtbaar moeten zijn. Op deze plaat zijn de diensten van de ‘Ketenpartners’, ‘Samenwerkingspartners van de keten’, en de belangrijkste diensten van de ‘Overige Dienstverleners aan vreemdelingen’ weergegeven.


Om het overzicht te bewaren hebben we de diensten gesplitst in ‘Regulier’, ‘Asiel’, ‘Samenleving’ en ‘Algemeen’. De laatste categorie zijn de diensten die door (vrijwel) alle soorten vreemdelingen afgenomen kunnen worden. De namen van de bedrijfsdiensten moeten voor zichzelf spreken, deze zijn niet nog eens van een definitie voorzien. De bijbehorende bedrijfsprocessen kennen wel allemaal een definitie.

Bedrijfsdiensten Regulier

Onderstaande plaat toont de bedrijfsdiensten voor het domein ‘regulier’.

BusinessService Verblijfsvergunning wijziging beperking BusinessService Reisautorisatie BusinessService Verblijfsvergunning regulier BusinessService Verblijfsvergunning verlenging BusinessService Visum KVV/Schengen Referent die door de Immigratie- en Naturalisatiedienst per beschikking officieel is aangemerkt als referent. (BusinessRole) Erkend referent Echtgeno(o)t(e), partner of (pleeg)kind van een vreemdeling met een verblijfsvergunning die zich bij hem wil aansluiten in Nederland. (BusinessRole) Nareiziger Een partij die een vreemdeling in Nederland uitnodigt en ontvangt. (BusinessRole) Referent Ieder die de Nederlandse nationaliteit niet bezit en niet op grond van een wettelijke bepaling als Nederlander wordt behandeld. (BusinessActor) Vreemdeling Vreemdeling die in het Schengengebied wil verblijven met een visum voor een periode van maximaal drie maanden binnen een periode van zes maanden. (BusinessRole) Vreemdeling kort verblijf Vreemdeling die in Nederland wil verblijven in het kader van werk, studie en/of gezin (BusinessRole) Vreemdeling regulier verblijf Vreemdeling die komt uit een land waar geen visum nodig is om voor zakelijke of toeristische redenen voor maximaal 90 dagen de Schengenzone te bezoeken. (BusinessRole) Vreemdeling zonder visumplicht BusinessService Erkenning BusinessService Voorlichting regulier Natuurlijk persoon met de nationaliteit van een lidstaat van de Europese Unie. (BusinessRole) EU-burger BusinessService Inschrijving EUb als vreemdeling BusinessService Voorlichting referenten Ketenpartner in de migratieketen die belast is met de uitvoering van de vreemdelingenwetgeving en de Rijkswet op het Nederlanderschap. (BusinessActor) Immigratie- en naturalisatiedienst (IND) Een politieorganisatie met een militaire status die waakt over de veiligheid van de Staat, in Nederland en ver daarbuiten. De KMar is als grensautoriteit verantwoordelijk voor de bewaking van de Nederlandse grenzen en fungeert als grenspolitie. Hiervoor is de KMar in Nederland (aan de binnen- en buitengrenzen) en aan de buitengrenzen van Europa actief. (BusinessActor) Koninklijke Marechaussee (KMar) Ministerie dat de internationale betrekkingen van Nederland behartigt. (BusinessActor) Ministerie van Buitenlandse Zaken (BZ) Sui Generis onderdeel van het Ministerie van Justitie en Veiligheid dat ziet op de naleving van wetten en regels, de openbare orde handhaaft , zich actief bezig houdt met het voorkomen en bestrijden van criminaliteit en de opsporing van criminelen en hulp verleent aan hen die dit behoeven. (BusinessActor) Politie BusinessService Opheffing ongewenstverklaring BusinessService Afmelding verblijf BusinessActor Burger BusinessActor Bedrijf of Instelling BusinessService Machtiging Voorlopig verblijf (MVV) ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship SpecializationRelationship AssignmentRelationship AssignmentRelationship AssignmentRelationship AssignmentRelationship AssignmentRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship AssignmentRelationship AssignmentRelationship AssignmentRelationship ServingRelationship Deze svg is op 15-11-2024 18:41:34 CET gegenereerd door ArchiMedes™ © 2016-2024 ArchiXL. ArchiMedes 15-11-2024 18:41:34 CET




   
   
   

   
   
   
   
   

   


In deze figuur zien we de vreemdeling met 5 rollen. ‘Nareiziger’ is hier bijzonder. Die komt ook voor bij Asiel. Daarnaast nemen ook de “Referent’ en meer in het bijzonder de “Erkend Referent” in dit domein nog diensten af van de ketenpartners. Een referent kan een Verblijfsvergunning Regulier, een Visum KVV of een verlenging aanvragen namens de vreemdeling . Dit geldt ook voor de Erkend Referent. Die neemt als dienst ook nog de ‘Erkenning’ zelf af. Voorlichting is hier iets wat we in generieke zin doen tbv. alle soorten vreemdelingen in regulier. Helemaal rechts in de figuur staan de Ketenpartners die de diensten aanbieden.


Bedrijfsdiensten Asiel

Onderstaande figuur toont de Bedrijfsdiensten in het domein “Asiel”.

BusinessService Asielvergunning BusinessService Asielzoekerbegeleid- ing BusinessService Opvang niet uitstroom uit de keten, maar uit coa. ook niet huisvesting. dat doet gemeente (BusinessService) Uitstroom begeleiding Vreemdeling die niet nog geïdentificeerd is (BusinessRole) Niet geïdentificeerde vreemdeling Een vergunninghouder met een verblijfsvergunning asiel. (BusinessRole) Statushouder Belangenbehartiger van een vreemdeling of verschillende vreemdelingen met een identiek belang, in hun contacten met de overheid. (BusinessActor) Advocaat Vreemdeling die de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt (en evenmin met toepassing van artikel 1:253ha BW meerderjarig is verklaard) en waarvan de (meerderjarige) ouder(s) dan wel de in het buitenland toegewezen voogd niet al in Nederland aanwezig is/zijn dan wel samen met de vreemdeling zijn ingereisd. (BusinessRole) Alleenstaande Minderjarige Vreemdeling Vreemdeling die in Nederland asiel vraagt. (BusinessRole) Asielzoeker Echtgeno(o)t(e), partner of (pleeg)kind van een vreemdeling met een verblijfsvergunning die zich bij hem wil aansluiten in Nederland. (BusinessRole) Nareiziger Natuurlijk persoon die zijn vertrouwde omgeving heeft moeten verlaten en elders zijn/haar toevlucht heeft gezocht. (BusinessRole) Ontheemde Ieder die de Nederlandse nationaliteit niet bezit en niet op grond van een wettelijke bepaling als Nederlander wordt behandeld. (BusinessActor) Vreemdeling BusinessService Ontheemdenopvan- g BusinessService Voogdij BusinessService Jeugdhulp BusinessService Huisvesting Statushouders BusinessService Voorregistratie Ketenpartner in de migratieketen die belast is met de uitvoering van de vreemdelingenwetgeving en de Rijkswet op het Nederlanderschap. (BusinessActor) Immigratie- en naturalisatiedienst (IND) Publiekrechtelijke rechtspersoon met regelgevende bevoegdheid bestuurd door burgemeester en wethouders. (BusinessActor) Gemeente Zelfstandig bestuursorgaan dat verantwoordelijk is voor de opvang van asielzoekers gedurende hun procedures. (BusinessActor) Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) Stichting die de voogdij voert over alle alleenstaande minderjarige vreemdelingen in Nederland. (BusinessActor) Nidos BusinessService Medische zorgverlening Gezondheidszorg Asielzoekers (GZA) verzorgt de huisartsenzorg op of nabij elk asielzoekerscentrum. (BusinessActor) GZA Een zelfstandig bestuursorgaan dat verantwoordelijk is voor de organisatie van gesubsidieerde mediation en rechtsbijstand. (BusinessActor) Raad voor Rechtsbijstand (RvR) BusinessService Tolk en Advocaat toewijzing BusinessService Voorlichting Asiel ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship SpecializationRelationship AssignmentRelationship AssignmentRelationship AssignmentRelationship AssignmentRelationship AssignmentRelationship AssignmentRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship ServingRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship Deze svg is op 15-11-2024 18:41:35 CET gegenereerd door ArchiMedes™ © 2016-2024 ArchiXL. ArchiMedes 15-11-2024 18:41:35 CET




   
   
   

   
   
   

   


We zien weer de vreemdeling, met 6 specifiekere rollen. Een AMV'er is een verbijzondering van een Asielzoeker. Deze neemt naast de diensten van de Asielzoeker ook de diensten AMV-begeleiding (‘Jeugdhulp’) en Voogdij af. Wel begeleide minderjarigen kunnen ook jeugdhulp afnemen. Voogdij wordt geleverd door NIDOS. Dat is geen Ketenpartner in de Migratieketen, maar een derde dienstverlener (daarom het andere kleurtje). Omdat mede hierdoor de omgang met AMV'ers anders is dan die met gewone Asielzoekers, hebben we deze toch getekend. Dit geldt ook voor de medische zorgverlening door GZA. Naast Asielzoekers, kunnen ook Nareizigers en de Advocaat (namens de Asielzoeker) een Asielvergunning aanvragen.


Merk op dat het onderscheid tussen de verschillende rollen in de praktijk iets minder strikt is. Een Asielzoeker wordt bij het verkrijgen van een Verblijfsvergunning Asiel een Statushouder en wordt dan in principe gehuisvest door een gemeente. Maar in de praktijk zit hier enige vertraging op, waardoor ook een Statushouder nog langer van de diensten van COA en bv. GZA kan blijven genieten.

Bedrijfsdiensten Algemeen

Algemene bedrijfsdiensten zijn diensten die door veel/dan wel door alle soorten vreemdelingen kunnen worden afgenomen. Bijvoorbeeld het beroep/bezwaar of hoger-beroep behandeling: alle soorten vreemdelingen kunnen tegen besluiten in beroep gaan.

ArchiMateNote Algemene deeldiensten BusinessService Correspondentie notificatie BusinessService Correctie gegevens BusinessService Inzage gegevens BusinessService Ontvangst stukken BusinessService Statusinzage BusinessService Correspondentie inzien BusinessService Afspraak maken BusinessService Beroepbehandeling BusinessService Hogerberoepbehan- deling BusinessService Naturalisatie BusinessService Regie op vertrek BusinessService Vervangend reisdocument verkrijging BusinessService Vreemdelingenbew- aring BusinessService Niet-medische zorgverlening Vreemdeling zonder verblijfsrecht (BusinessRole) Onrechtmatig verblijvende Ieder die de Nederlandse nationaliteit niet bezit en niet op grond van een wettelijke bepaling als Nederlander wordt behandeld. (BusinessActor) Vreemdeling BusinessService Bezwaar behandeling Taakorganisatie van het Ministerie van Justitie en Veiligheid die het daadwerkelijke vertrek regisseert van vreemdelingen die geen recht hebben op verblijf in Nederland. (BusinessActor) Dienst Terugkeer & Vertrek (DTenV) Ketenpartner in de migratieketen die belast is met de uitvoering van de vreemdelingenwetgeving en de Rijkswet op het Nederlanderschap. (BusinessActor) Immigratie- en naturalisatiedienst (IND) Een politieorganisatie met een militaire status die waakt over de veiligheid van de Staat, in Nederland en ver daarbuiten. De KMar is als grensautoriteit verantwoordelijk voor de bewaking van de Nederlandse grenzen en fungeert als grenspolitie. Hiervoor is de KMar in Nederland (aan de binnen- en buitengrenzen) en aan de buitengrenzen van Europa actief. (BusinessActor) Koninklijke Marechaussee (KMar) Ministerie dat de internationale betrekkingen van Nederland behartigt. (BusinessActor) Ministerie van Buitenlandse Zaken (BZ) Sui Generis onderdeel van het Ministerie van Justitie en Veiligheid dat ziet op de naleving van wetten en regels, de openbare orde handhaaft , zich actief bezig houdt met het voorkomen en bestrijden van criminaliteit en de opsporing van criminelen en hulp verleent aan hen die dit behoeven. (BusinessActor) Politie De hoogste algemene bestuursrechter van Nederland en ook onafhankelijke wetgevingsadviseur van de Nederlandse regering en het parlement. (BusinessActor) Raad van State (RvS) Partner van de migratieketen die het bestuur vormt van de meeste rechtsprekende organisaties in Nederland: 11 rechtbanken, 4 gerechtshoven, het College van Beroep voor het Bedrijfsleven en de Centrale Raad van Beroep. (BusinessActor) Raad voor de Rechtspraak (RvdR) Agentschap van het Ministerie van Justitie en Veiligheid dat zorgt voor de tenuitvoerlegging van straffen en vrijheidsbenemende maatregelen. (BusinessActor) Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) Intergouvernementele organisatie die zich bezig houdt met (door)migratie en terugkeer en duurzame (her)integratie van migranten. (BusinessActor) IOM BusinessService Vrijwillige terugkeeronderste- uning BusinessService Voorlopige voorziening De inwonders van Nederland (en bij uitbreiding die van de Ueropese Unie). (BusinessActor) Samenleving Zelfstandig bestuursorgaan dat verantwoordelijk is voor de opvang van asielzoekers gedurende hun procedures. (BusinessActor) Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) BusinessService Behandeling Juridische zaken BusinessService WOO-verzoek behandeling BusinessService Klacht behandeling BusinessService AVG verzoek behandeling Publiekrechtelijke rechtspersoon met regelgevende bevoegdheid bestuurd door burgemeester en wethouders. (BusinessActor) Gemeente BusinessService Inschrijven in BRP ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship TriggeringRelationship ServingRelationship AssignmentRelationship ServingRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship ServingRelationship ServingRelationship RealizationRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship RealizationRelationship ServingRelationship Deze svg is op 15-11-2024 18:41:36 CET gegenereerd door ArchiMedes™ © 2016-2024 ArchiXL. ArchiMedes 15-11-2024 18:41:36 CET




   
   

   
   
   

   
   
   
   
   
   
   
   
   
   

   

Ook regie op vertrek door DTenV staat hier gemodelleerd. Dit zal meestal (>90% van de gevallen) in de context van Asiel plaatsvinden, maar ook onrechtmatig verblijvende vreemdelingen kunnen hiermee te maken krijgen.


Tot slot zijn er ook enkele algemene “deeldiensten” te onderkennen. Deze staan links in de figuur weergegeven. Dit zijn geen zelfstandige bedrijfsdiensten, maar deeldiensten die altijd gepaard gaan met het afnemen van een andere dienst, zoals het inzien van de status van een aanvraag, het kunnen aanleveren van aanvullende (bewijs)stukken, etc. Daarom hebben ze een ander kleurtje gekregen. Voor het optimaliseren van de (digitale) dienstverlening aan vreemdelingen kan het nuttig zijn om over de verschillende domeinen en bedrijfsprocessen heen naar deze deeldiensten te kijken en deze zo generiek mogelijk te ontwerpen.

Bedrijfsdiensten Samenleving

Onderstaande plaat toont tot slot de diensten die de ketenpartners van de migratieketen leveren aan de ‘Samenleving’. Dus niet aan één specifieke vreemdeling of vertegenwoordiger ervan.

BusinessService Buitengrens bewaking BusinessService Buitengrens controle BusinessService Migratiecriminaliteit signalering BusinessService Mobiel toezicht veiligheid BusinessService Referenten toezicht BusinessService Voorwaarden naleving toezicht De inwonders van Nederland (en bij uitbreiding die van de Ueropese Unie). (BusinessActor) Samenleving Ketenpartner in de migratieketen die belast is met de uitvoering van de vreemdelingenwetgeving en de Rijkswet op het Nederlanderschap. (BusinessActor) Immigratie- en naturalisatiedienst (IND) Een politieorganisatie met een militaire status die waakt over de veiligheid van de Staat, in Nederland en ver daarbuiten. De KMar is als grensautoriteit verantwoordelijk voor de bewaking van de Nederlandse grenzen en fungeert als grenspolitie. Hiervoor is de KMar in Nederland (aan de binnen- en buitengrenzen) en aan de buitengrenzen van Europa actief. (BusinessActor) Koninklijke Marechaussee (KMar) Sui Generis onderdeel van het Ministerie van Justitie en Veiligheid dat ziet op de naleving van wetten en regels, de openbare orde handhaaft , zich actief bezig houdt met het voorkomen en bestrijden van criminaliteit en de opsporing van criminelen en hulp verleent aan hen die dit behoeven. (BusinessActor) Politie BusinessService Vreemdelingenwet Handhaving ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship ServingRelationship Deze svg is op 15-11-2024 18:41:36 CET gegenereerd door ArchiMedes™ © 2016-2024 ArchiXL. ArchiMedes 15-11-2024 18:41:36 CET




   
   
   

   
   
   
   

   

Deze plaat spreekt voor zichzelf. De overlap tussen Politie en KMar komt met name door de rol van de Zeehavenpolitie.

Interne Bedrijfsdiensten Migratieketen

Naast de diensten die de ketenpartners leveren aan de ‘klant’: vreemdelingen, advocaten/referenten of de samenleving, leveren de ketenpartners binnen de migratieketen ook diensten aan elkaar. Dit noemen we “interne bedrijfsdiensten”. Dit zijn diensten die een andere ketenpartner nodig heeft om een dienst te kunnen verlenen aan de vreemdeling.


Hierin zien we twee groepen diensten: 'Logistieke of expertisediensten' en 'Informatiediensten'. Voorbeelden van logistieke diensten zijn bv het vervoeren van vreemdelingen door DJI (Dienst Vervoer en Ondersteuning) of de ondersteuning door COA bij het brengen van Asielzoekers naar een afspraak. Voorbeelden van Expertisediensten zijn het controleren van een Paspoort op echtheid door de KMar (ECID) of het geven van advies omtrent de uitzetbaarheid van een vreemdeling door DTenV. Het afnemen en leveren van informatiediensten, ten slotte, gebeurt veel in de keten. Hierbij vraagt de ene ketenpartner gericht informatie op bij een of meerdere andere ketenpartners.


Uiteraard kunnen ketenpartners ook diensten van derden betrekken, zoals catering of schoonmaak. Deze zijn niet relevant voor de keten en nemen we dus niet mee in de bedrijfsarchitectuur.


Samenwerking dmv. Interne bedrijfsdiensten

Door de bril die we in de MIRA bedrijfsarchitectuur hebben opgezet, zie Kaders voor Bedrijfsprocessen, beschouwen we de samenwerking in de keten (ook wel eens "ketenprocessen" genoemd) als ketens van zelfstandige bedrijfsprocessen van afzonderlijke ketenpartners. Deze zijn aan elkaar gekoppeld door het onderling leveren van dit soort interne bedrijfsdiensten.


Het perspectief van de bedrijfsarchitectuur levert soms een iets ander beeld op dan wat gangbaar is in de keten. De verantwoordelijkheid voor het identificatie- en registratie-proces ligt bijvoorbeeld wettelijk bepaald bij de Politie en/of de KMar. Maar identificatie is, gezien vanuit het standpunt van de bedrijfsarchitectuur, een interne dienst die bijdraagt aan het bedrijfsproces “Behandelen Asielaanvraag” van de IND. Het "geïdentificeerd worden” levert immers geen zelfstandige waarde voor de vreemdeling en is dus geen zelfstandig bedrijfsproces. Je zou kunnen zeggen dat de wetgever hier al een deel van de beslissingen over het uitbesteden van diensten voor ons heeft gemaakt.


Door de samenwerkingen in de keten zoveel als mogelijk in termen van deze “interne diensten” tussen bedrijfsprocessen te beschouwen, komen de afhankelijkheden en de samenhang in de keten beter in beeld. Hiermee voldoen we aan het principe 2B: Het beheersen van de wederzijdse afhankelijkheid is een gezamenlijke plicht. Per interne dienst kunnen en moeten dan afspraken gemaakt worden over de SLA (bv. responstijd, te verwachten aantallen en kwaliteit).


Ook voor de uitwerking in de informatievoorziening is het belangrijk dat het duidelijk is dat het om een verzoek om het leveren van een interne dienst gaat. Daar hoort dan een vooraf afgesproken set informatie en antwoord bij.

Logistieke of Expertise diensten

Er is een verschil tussen het bedrijfsmodel en de dagelijkse praktijk. Er wordt in de dagelijkse praktijk in de keten keten goed samengewerkt door de ketenpartners. Het is enerzijds niet de rol van een bedrijfsarchitectuur om deze samenwerkingen allemaal in kaart te brengen, laat staat te onderhouden. Anderzijds is er verschil tussen de formele (juridische) en daadwerkelijke realiteit in samenwerking. Om een willekeurig voorbeeld te noemen: in de regel is een asielzoeker zelf verantwoordelijk voor het zich op tijd melden bij een afspraak met de IND of DTenV. In de praktijk zullen er toch situaties voorkomen, waarbij COA de asielzoeker naar het gehoor verwijst of zelfs begeleidt, of waarbij een medewerker DTenV ondersteund wordt in het vinden van de juiste vreemdeling op een opvanglocatie. Een voorbeeld wat nog ingewikkelder wordt wanneer COA een deel van haar taken weer uitbesteedt aan een derde partij, bijvoorbeeld het bewakingsbedrijf.

Hieronder geven we per soort dienst toch enkele aansprekende voorbeelden van interne diensten in de keten. Doel van deze voorbeelden is niet om uitputtend te zijn, maar om het gesprek over samenwerking in de keten te kunnen voeren. Op de actoren en rollen-plaat is dit het "oortje" linksbovenaan de rol ketenpartner.

Ketenpartner in de migratieketen die belast is met de uitvoering van de vreemdelingenwetgeving en de Rijkswet op het Nederlanderschap. (BusinessActor) Immigratie- en naturalisatiedienst (IND) Sui Generis onderdeel van het Ministerie van Justitie en Veiligheid dat ziet op de naleving van wetten en regels, de openbare orde handhaaft , zich actief bezig houdt met het voorkomen en bestrijden van criminaliteit en de opsporing van criminelen en hulp verleent aan hen die dit behoeven. (BusinessActor) Politie Agentschap van het Ministerie van Justitie en Veiligheid dat zorgt voor de tenuitvoerlegging van straffen en vrijheidsbenemende maatregelen. (BusinessActor) Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) Taakorganisatie van het Ministerie van Justitie en Veiligheid die het daadwerkelijke vertrek regisseert van vreemdelingen die geen recht hebben op verblijf in Nederland. (BusinessActor) Dienst Terugkeer & Vertrek (DTenV) Een politieorganisatie met een militaire status die waakt over de veiligheid van de Staat, in Nederland en ver daarbuiten. De KMar is als grensautoriteit verantwoordelijk voor de bewaking van de Nederlandse grenzen en fungeert als grenspolitie. Hiervoor is de KMar in Nederland (aan de binnen- en buitengrenzen) en aan de buitengrenzen van Europa actief. (BusinessActor) Koninklijke Marechaussee (KMar) BusinessService Advies echtheid document BusinessService Vertegenwoordigen KP in (hoger) beroep BusinessService Vervoer Asielzoeker BusinessService Terugkeer Begeleiding BusinessService Advies echtheid reisdocument BusinessService Identificatie & registratie BusinessService Advies over uitzetbaarheid Uitvoeringsorganisatie of dienst binnen de migratieketen. (BusinessRole) Ketenpartner Taakorganisatie van het Ministerie van Justitie en Veiligheid die het daadwerkelijke vertrek regisseert van vreemdelingen die geen recht hebben op verblijf in Nederland. (BusinessActor) Dienst Terugkeer & Vertrek (DTenV) Ketenpartner in de migratieketen die belast is met de uitvoering van de vreemdelingenwetgeving en de Rijkswet op het Nederlanderschap. (BusinessActor) Immigratie- en naturalisatiedienst (IND) Zelfstandig bestuursorgaan dat verantwoordelijk is voor de opvang van asielzoekers gedurende hun procedures. (BusinessActor) Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship Deze svg is op 15-11-2024 18:41:37 CET gegenereerd door ArchiMedes™ © 2016-2024 ArchiXL. ArchiMedes 15-11-2024 18:41:37 CET




   
   
   

   
   
   
   
   
   
   

   


Dit zijn nog maar enkele voorbeelden. In de praktijk zijn er in de migratieketen tientallen, zo niet meer van dit soort interne, aan elkaar geleverde diensten. Hierdoor ontstaat de samenhang en de samenwerking in de keten.

De plaat laat zien dat er interne diensten zijn die door alle, danwel door één of meerdere specifieke ketenpartners kan worden afgenomen. De bedrijfsprocessen die deze interne diensten leveren staan voor een deel ook op het Processenlandschap. Uiteraard onder "Ondersteunende Bedrijfsprocessen voor de keten". Zie bijvoorbeeld Vertegenwoordeigen Ketenpartners in Hoger Beroep, of Adviseren Ketenpartners. Maar ook hier is compleetheid geen doel voor deze bedrijfsarchitectuur.

De meeste van deze expertise of logistieke diensten zullen niet binnen enkele (milli)seconden geleverd kunnen worden. Hier hoort dan ook een asynchroon communicatiepatroon bij.

Informatiediensten

Er worden heel veel soorten informatie gedeeld in de keten, maar grofweg komt dit voor de bedrijfsarchitectuur telkens neer op het zelfde patroon: Ketenpartner levert informatiedienst aan een of meerdere andere ketenpartners.

In de meeste gevallen zijn dit gegevens van de ene ketenpartner over de vreemdeling die voor andere ketenpartners ook relevant zijn. Dit kunnen we uitsplitsen in honderden berichtstromen: gegevens over de vreemdeling, gegevens over de voortgang van zijn procedure, gegevens over de verblijfplaats van de vreemdeling, etc.

In onderstaande figuur hebben we dit opgenomen als een "Keten Informatiedienst". Daarnaast zijn er ook nog veel afspraken tussen ketenpartners onderling over het delen van informatie. Dit noemen we een "Bilaterale Informatiedienst".


Hier zit een mogelijke overlap met de hierboven genoemde "expertisediensten". Het resultaat van het gevraagd toepassen van expertise is namelijk ook informatie. Voor deze architectuur is dit onderscheid echter irrelevant.






   
   

   
   
   

   

Merk op dat het hier nergens gaat over hoe deze informatiedienst wordt gerealiseerd. In veel gevallen zal dit via de ketenvoorzieningen lopen, die beheerd worden door DIV io. in opdracht van DRM. In de bedrijfsarchitectuur is dit echter niet van belang. Dat is iets voor in de informatiearchitectuur.


In de inleiding over de Migratieketen zijn twee patronen beschreven: verlenen van diensten en verkrijgen van informatie. Het verschil zit hem erin of de informatie kant-en-klaar beschikbaar is, of dat deze nog verzameld en/of bewerkt moet worden. In het eerste geval is het patroon 'verkrijgen van informatie' van toepassing (synchroon). In het tweede is er sprake van het patroon 'verlenen van diensten' en zal de uitwerking asynchroon zijn.


In bovenstaande plaat is ook nog de verstrekking van informatie uit de keten aan derden getekend. Hierbij kan gedacht worden aan partijen uit andere ketens, of andere overheidsorganisaties rond de Migratieketen. In veel gevallen zal dit bilateraal van een specifieke ketenpartner naar een specifieke derde lopen. In enkele gevallen zijn deze informatiediensten op ketenniveau in beeld, zie hiervoor de actoren in het blokje "Externe Afnemer Keten-IV-diensten". Merk op dat de relatie die in de actoren en rollen-plaat een iets andere is dan hier wordt bedoeld. Deze representeert de dienst van het beschikbaar stellen van de informatievoorziening (IV) (ic. een inkijkvoorziening) aan deze derde partijen.


Het is belangrijk dat alle informatiediensten in de keten goed in beeld zijn en dat er per verstrekking goede keten- of bilaterale afspraken zijn gemaakt over o.a. SLA en DPIA.

  • Afspraken over de keteninformatiediensten maken we op ketenniveau.
  • Afspraken over bilaterale informatiediensten worden gemaakt tussen de twee ketenpartners onderling. Deze afspraken zijn op ketenniveau dus niet in beeld.
  • Afspraken over de diensten van de keten (door meerdere ketenpartners, of vanuit de centrale voorzieningen) aan derden zijn maken we op ketenniveau.
  • Afspraken over diensten van individuele ketenpartners aan derden worden bilateraal gemaakt.

Het verdient binnen de keten de aanbeveling om zoveel mogelijk informatiediensten als keteninformatiediensten te beschouwen. Het is immers niet altijd te voorspellen of er vanuit andere ketenpartners ook nog behoefte aan deze diensten kan zijn. En op deze manier kan ook de generieke keteninfrastructuur worden gebruikt. Voor uitwisseling met derden geldt een iets andere insteek. Het is niet de Migratieketen die lid is van andere ketens zoals de inburgeringsketen of de strafrechtketen, of die diensten afneemt van generieke voorzieningen zoals het CDD, maar de individuele ketenpartners, bijvoorbeeld het COA of de Politie. Het ligt dan ook voor de hand om deze derden-informatiediensten zovele mogelijk bij de betreffende ketenpartners te leggen.

Europese diensten

Net als dat ketenpartners binnen de keten interne diensten aan elkaar leveren, gebeurt dit ook in Europese context. In de samenwerking met andere Europese instanties, worden ook diensten aan elkaar geleverd.

Op de actoren en rollen-plaat is dit de pijl "levert diensten aan" tussen Europese Ketenpartner en de rol Ketenpartners.

Enkele voorbeelden zijn:

  • Het doen of ontvangen van een Dublin claim uit een andere lidstaat;
  • Een verzoek om verificatie van een identiteit/het oplossen van een “geel linkje” in het geval van twijfels over iemands identiteit;
  • Het opvragen van achtergrondinformatie over een aanvrager.






   
   
   

   


Dit kunnen dus zowel logistieke of expertisediensten als informatieverstrekkingen zijn. Ook hier zullen veel, zo niet alle, diensten via de JBZ-systemen van EU-lisa verlopen. Maar in essentie zijn het diensten die door de ene Europese Ketenpartner worden geleverd aan een of meerdere andere. In vrijwel alle gevallen zullen dit zowel diensten zijn die Nederlandse ketenpartners af kunnen nemen van Europese, als andersom.

Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 1 okt 2024 om 14:50.